Annons:
Etiketttips-råd
Läst 839 ggr
Leviosa
7/20/15, 5:38 PM

En samling för lätta övningar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Dez tycker det är superskoj att träna trix och DP. Det tråkiga är att hon inte tänker - på riktigt.

Exempel: Jag har på senaste tiden försökt fila på hennes backningar - vilket behövs. När jag ber henne backa slänger hon gärna baken åt antingen vänster eller höger och backar med en sjudundrande fart. Det är sällan hon backar rakt bakåt.

Detta måste ju ha med kropps/bakdelskontroll att göra, ellerhur?
Övningen jag då först valt var att backa mellan två pallar. Först på jättekort avstånd men att jag sedan försvårat stegvis med att ta på längre avstånd. Hon kan klara det galant de första tre gångerna, men sen är vi tillbaka i det gamla problemet.

Tips? Råd? Jag önskar lätta övningar som väcker henne och får henne att inse att hon måste ta det långsamt och tänka efter vad hon gör med kroppen. Jag använder mig av klickerträning.

Kram från mig och Dezba!

Annons:
Cahira
7/21/15, 4:34 AM
#1

sätt upp låga bommar och fler stolar så hon tvingas sakta ned. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Leviosa
7/21/15, 11:13 AM
#2

#1 Så det blir som en gång hon måste backa genom menar du? :) Så sent som igår började jag med att lära henne göra rörelser med enbart baken. Hoppas att det kan uppmärksamma lite om bakbenen

Cahira
7/21/15, 7:47 PM
#3

Detta kanske ger inspiration. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

taylor__lambert
7/22/15, 8:05 PM
#4

Ja det som Cahira tipsar om kan jag också rekommendera. Sätt upp ett gäng stolar med pinnar på låg höjd emellan så hunden får backa och lyfta ordentligt på sina bakben och riktigt tänka till. 

Vad man annars kan använda sig av istället för stolar och bommar är en stege och lyfta upp i låg höjd och backa med. Eller också agility hinder funkar lika bra. Eller om man har tur så kan man hitta ett gäng stockar ute i skogen efter varandra som även dom går bra att använda sig av.

Det kommer garanterat att få din hund att sakta ned i farten för att det helt plötsligt kom något i vägen som måste kluras ut för att komma bakåt.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: