Annons:
Etiketttips-råd
Läst 665 ggr
Lexie82
2015-07-03 12:12

Nybörjartips, tack

Jag skulle vilja ha lite tips på lätta övningar att göra med min golden, 2,5 år. Bara för skojs skull, jag har inget intresse av att tävla eller så.

Det jag har tillgängligt är en agility tunnel, hopphinder och slalompinnar. Jag vill dels ha tips på vad jag kan göra med dem, och en steg för steg hur jag får hunden att förstå vad han ska göra.

Annons:
Alexiaa
2015-07-06 15:47
#1

Ett tips är att söka på youtube och google, man kan få fram massvis med bra övningar, men jag kan ge tips på några som jag kan kommer att tänka på. 

Att lära hunden hopp är rätt så enkelt, du kan börja med att bara ha pinnen på marken och då den går/hoppar över så berömmer du. Sedan kan du höja lite i taget och berömma varje gång hunden hoppar över med dennes favoritbelöning, men tänk på att hunden ska vara tillräckligt uppvärmd före! 🙂

Tunneln går att träna in på olika sätt, men jag har tränat in den genom att lämna hunden sittande på andra sidan sedan kasta in hundens favoritgodis i tunneln så den lockas fram steg för steg. Sedan då den är helt igenom varit superglad och lekt med den/belönat. 

Om ni är ute på promenad är det superbra träning för hunden att klättra upp på stenar/ omkull fallna träd eller hoppa över kvistar, förutsatt att hunden kan kommandot hoppa. 🙂 Men gör allting enligt hundens nivå, stressa inte upp på smalaste trädet och försök få den att balansera om den inte är van. Och sele är nästan ett måste så att du kan hålla i den så den får lite bättre balans. 🙂

Få hunden att lägga upp tassarna mot något föremål, ex. träd.

Lära in slalom, detta kan ta en tid, men det finns massa bra videos på youtube hur du kan göra! 🙂

Om du har tillgång till en strand så är simning superbra träning. Jag rekommenderar flytväst trots att hunden kan simma, för om orken tar slut så är det enklare ifall den har hjälp av flytvästen. Men pressa inte hunden med vattnet om den inte är van, vänj sakta och belöna då den går ut, många hundar lockas även av leksaker som flyger ut i vattnet. Hitta rätt sätt om den är ovan. 🙂

Lär den olika tricks, såsom stanna, ligg, fot m.m. 

Detta är några tips, men det finns sååå mycket mer på google & youtube och använd din fantasi under promenaden så ska du se att du kommer komma på massor! 🙂

Upp till toppen
Annons: