Annons:
Etikettövrigt
Läst 1009 ggr
Lojs
2015-06-23 20:59

Stadga med omvänt lockande

Jag lovade att skriva lite om det här i tråden "Stadga - en annan metod". Ha överseende med texten, den är skriven på telefonen (är på jobbet och har inte tillgång till dator här). Omvänt lockande är lite som namnet låter något som går ut på att försöka locka hunden men hunden ska inte följa efter lockandet. Omvänt lockande kan se väldigt olika ut, men i grunden går det ut på detsamma, att ge hunden eget ansvar för att göra rätt och få den att kämpa av fri vilja mot samma mål som en själv har. Rätt utfört blir omvänt lockande en rolig lek som ger både hund och förare möjlighet att tänka till. Jag tycker personligen konceptet är svårt att förklara i ord, det är mycket lättare att förklara för en hund än för en människa i min värld. Så jag ber om ursäkt för att det blir mycket text! Jag tänker förklara en övning jag ofta börjar med, som hunden förstår väldigt fort, jag lärde till och med ut det till en hund jag mötte med sin matte på tåget en gång, tog inte mer än ett par minuter innan hunden förstod precis. Grunden är jätteviktig, och det är att detta ska vara en rolig övning, gå in i den med gott humör, och säg aldrig till hunden om den gör fel, det är superviktigt att inte riskera att hunden blir låg! Jag börjar med godis i min stängda hand, det ska vara godis hunden verkligen vill ha. Jag håller den stängda handen framför nosen på hunden, en hund som inte är van vid konceptet blir ofta ivrig och försöker gräva fram godiset med nos eller tassar. Jag bara håller handen helt still (och biter ihop käkarna rejält om hunden river/nyper så det gör ont). Så fort hunden ger upp för en sekund och slutar försöka så öppnar jag handen och hunden får ta godiset. Jag gör så någon gång till, tills jag ser att hunden börjar förstå att man måste ge upp för att handen ska öppnas. Sedan lägger jag till nästa svårighet. När jag öppnar handen och hunden försöker ta godiset så stänger jag handen igen. Här är mitt mål att hunden bara ska ta på mitt "varsågod" eller liknande kommando. Hundarna brukar börja fundera lite och så fort hunden inte kastar sig över handen så fort den börjar öppnas så säger jag varsågod och stoppar in godiset i hundens mun så fort som möjligt (så godiset kommer till hunden och inte tvärtom). Sedan utökar jag tiden med öppen hand och börjar utgå från att handen är öppen och bara stängs om hunden försöker sno godiset. Efter hand börjar jag även närma mig hunden med godiset, med målsättningen att hunden ska kunna stå emot ändå, hit brukar jag komma inom 5 min med en ny hund, inklusive de viktiga pauserna. Jätteviktigt är som sagt att det är kul, hunden ska ha en glad attityd och verkligen se självsäker ut när den tar godiset på sitt varsågod! Ser den tveksam ut när den får varsågod så är det något som gått fel längst vägen, gå tillbaka i träningen och gör det enklare och gärna gladare! Överkursen är att hunden ska akta huvudet när man kommer med godiset, som om godiset är äckligt. Mina hundar ser verkligen stolta ut när vi kör det här och de får sitt varsågod! Vad kan man då använda detta till, jo, vad har fått är en tydlig "rätt-signal". Så länge godishanden är öppen så betyder det att hunden gör rätt, stängs handen har något gått fel, detta är jättesmidigt att använda till tidiga stadgeövningar, när man går ifrån hunden liggande eller sittande så kan man snabbt signalera att det är fel att lämna positionen, men samtidigt har man en felsignal som hunden ser som en Utmaning, inte något att gå ner sig över. Kom ihåg, om det blir fel, gå gärna tillbaka och gör övningen lite lättare, det är viktigt med många korrekta omgångar för att hunden ska bli trygg i vad den ska göra. Något annat som är väldigt viktigt när man använder omvänt lockande, förutom din och hundens attityd är att plocka bort det fort och inte använda det alltid. Använder man det för länge så tror hunden att det är så övningen ser ut, ska man till exempel sitta kvar någonstans så ska föraren ha en öppen hand med en godbit i. ;) Med det sagt att det är viktigt att plocka bort då är det även jättebra att ha att plocka fram om någon stadgeövning längre fram i träningen inte går bra, lätt att påminna hunden om att "det här är rätt, det här är fel". Sedan kan man använda liknande lekar till allt möjligt. Min ena hund har ett beteende på kontaktfälten i agility där hon ska springa längst ner och ställa sig med nosen i backen. Där har vi lekt massa lekar på träning, jag försöker lura henne bort från sitt beteende och hon kämpar för att försöka lyckas trots att jag luras. I början använde jag öppen hand med godis för att försöka locka upp nosen, det har utökats med en massa olika saker, springa i full fart förbi henne, kasta en boll framåt, säga en massa ord (utom det kommando som betyder att hon får bryta sin position) osv. Detta är en lek hon fullständigt älskar, det ser ut som att hon tänker: "Haha matte, du kunde inte lura mig den här gången heller!"

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
taylor__lambert
2015-06-23 21:14
#1

Superbra skrivet!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Lojs
2015-06-23 21:28
#2

Tack! Jag tycker själv att det blev lite väl mycket text, men det är svårt att få en bra översikt på en text när man skriver på telefonen. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Molliza
2015-06-24 17:24
#3

toppen artikel! 👍

Och jag tyckte det var bra att du förklarade tydligt alla steg, vilket ju leder till en lång text 😉

Lojs
2015-06-24 18:48
#4

#3 Tack! Skriv gärna och rapportera om någon testar. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: