Annons:
Etikettberättelser
Läst 877 ggr
taylor__lambert
2/22/15, 9:29 PM

Milo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har varit lite frånvarande sedan denna händelse, + det att vädret får mig att hålla mig tillbaka. För ca två veckor sedan hände något jag aldrig trodde skulle hända. Här kommer jag nu skriva hur allting går för denna stackars pöjk.

Det finns ett nedvält träd i en av våra fyra skogar som jag väldigt ofta brukar köra parkour på med olika hundar, stora och små, övningar som passar på den är bla: Tassar upp, hoppa upp, balansgång, gå under (finns olika nivåer) och så finns det så mycket mer.

Nu var det som så att Milo, min dagvovve som jag har ungefär varje dag, hans matte har fått nytt jobb och hon har tidigare mornar nu så då har det blivit husse som lämnar. Och då har jag fått olika redskap, bla olika koppel, olika halsband och tom olika selar.

Måndagen för två veckor sedan den 9/2 så fick Milo en sele med sig som hade handtag, super tänkte väl jag. Vi gick till den nedvälta trädet och körde lite olika saker som var skoj. Så körde vi under och så fastnade Milo, jag vet inte i vad, men gissar på att det var en kvist som stack ut, kan ha varit en utbuktning på trädet också. Vilket som så satt han fast, och han skrek som om någon skulle döda honom, jag tror inte det finns ett värre skrik än Amstaff skrik, självklart fick jag själv panik och fick ta av honom selen för att rycka loss den funkade inte då den satt hårt, när han väl var loss så vägrade han gå nära trädet, han ville knappt vara nära mig, så vi gick en stund i skogen jag han lugna ned mig och så försökte jag få honom att göra något så busenkelt som att hoppa upp på en sten, det gick ju åt helvetet! Bestämde mig för att låta honom och Micke (min egna hund då) få springa ett tag i skogen. Väl hemma låg han och skakade som en tok.

Dagen efter var han ungefär som vanligt, skakade lite hemma, lite on edge på promenaden men jag ignorerade det, tog nått lätt som han alltid  klarat av och som jag vet att han har tyckt är roligt, men nej, inte ville han upp på bänken inte, drog bakåt gjorde han och vägrade sedan gå resten av promenaden så det var bara att gå hem, andra promenaden kunde han iaf gå men vi gjorde ingenting.

Onsdagen lät jag bli helt och hållet att köra parkour. Nu har inte Milo varit här sen dess så jag hoppas på att han har glömt det hela.

Han verkar ha tappat förtroendet helt för mig och vi har blivit nedskjutna i vår träning, nu ska vi börja försöka jobba upp det hela åter igen.

Milo har under en del av sitt liv blivit misshandlad på flertal olika sätt, nya människor är svårt för honom så hur han ser på mig vet jag inte, första veckorna jag hade honom hos mig som dagvovve var… jobbiga, trodde aldrig att det skulle gå, men tillslut började han lita mer och mer på mig samt att min hund hjälpt honom att lita på mig.

Imorgon kommer Milo, då ska vi se hur han är emot mig och i mitt hem, vi kommer att få börja helt och hållet om så vi får se vad för framsteg vi kan åstakomma, just nu ligger fokus mer på att han ska återfå förtroende för mig.

Till er som orkat läsa allting, tänk en gång till på det ni ska göra vad gäller utmaningarna, kolla objekten och se så att det inte finns något som kan skada hunden, eller kanske kan fastna om man har handtag på selen. Värm upp innan ni börjar med eran parkour träning.  Stretcha innan ni börjar. Varva ned efter åt. Stretcha efteråt. Och visitera hunden när ni kommer hem.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
taylor__lambert
2/23/15, 4:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#1

Idag kom Milo då, han var lite skakig idag med men det gick relativt fort över som tur var.

Har bestämt mig för att inte bjuda upp honom till parkour utan låter honom få gå hur och vart han vill i flexi nu ett tag och det har gett lite resultat. Han som är så sjukt pinn fixerad slängde sig på ett träd och den skulle ju självfallet dö tyckte han, när han fick beröm vart han alldeles till sig och fick ett sånt där dumt amstaff pitbull ryck där dom hoppar och biter på en som snabbt slutade. 

Han vågade ta sig upp på en snöhög men som sagt jag bjöd inte upp honom till något utan han fick gå i sin egna värld.

Hemma körde vi väldigt mycket kontakt övningar som kunde ha gått bättre om jag inte hade klantat mig med att stötta till en skål med min stora bak! Jag tror att detta kommer ta sin lilla tid nu att få tillbaka förtroendet. Men det kommer nog att gå!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Molliza
2/23/15, 6:20 PM
#2

Usch vad jobbigt det lät! Men så skönt att allt går åt rätt håll och visst kommer det gå även om det får ta tid

Molliza
2/23/15, 6:22 PM
#3

Och så bra att du påminner oss om att tänka efter före och värma upp o stretcha och så. Kanske har du några stretchtips om hur du brukar göra? :)

taylor__lambert
2/23/15, 6:48 PM
#4

Ja det kommer ju ta sin lilla tid, men det är jag helt berädd på att lägga ned på denna underbara själ.

Jo jag har en artikel som är helt redo att läggas upp MEN jag har inga bra bilder som visar de olika ställningarna och har försökt i snart två månader att få tag på bilder då min hund är svart är inte det den bästa färgen :p

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
2/26/15, 4:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#5

Idag vart det massage för Milo! Gårdagen var det mycket kontakt övningar om vi tränade. idag skulle Milo vara Modell till Effleurage Artikeln! Dessvärre vill inte iFokus samarbeta med mina bilder men men, jag lägger upp några här så länge, och Milo vart så avslappnad under massagen, somnade tom en liten stund ❤️ när jag var klar dock så sa jag att han fick gå, han fick tok spel och skulle brottas, pussas och klänga och ha sig, super glad kille vart han! ✨

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Molliza
3/1/15, 11:32 AM
#6

Så skönt med massage och kul att han blev så glad! härlig kille 🙂❤️

Annons:
Cahira
3/2/15, 3:59 AM
#7

Hundar med dåligt förflutet är ju verkligen extra TLC. Men tur att bullhundar återhämtar sig rätt snabbt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

taylor__lambert
3/2/15, 11:03 AM
#8

#6 oja det var super mysigt!

#7 jo bullhundar brukar ju lyckas skaka av sig det mesta, men Milo har fortfarande lite grann osäkerhet.

Körde lite lätt idag då jag tycker vi stärkt relationen till det bättre, en väldigt platt sten som kanske höjde sig 10cm upp, mycket osäkerhet, blickar som visade att han tyckte det var jobbigt, när han fick beröm var det mycket blandade känslor. Men det går framåt, han drar inte bakåt nu eller vill där ifrån ^^

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Molliza
3/2/15, 12:56 PM
#9

Så skönt att det går frammåt! :)

taylor__lambert
3/2/15, 4:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Oja på tal om framåt! Nu ska ni får höra!
Gick en 5km promenad i nacka naturreservat med både Micke och Milo, bestämde mig för att total ignorera Milo och inte bry mig om att han ville gå hit och dit utan körde DP med Micke och han fick sitta bredvid och titta på, han gnällde och var as jobbig hela tiden efter en timma pallade jag inte mer sat åt honom att hoppa upp på en stubbe och vips vad hundens framtassar på stubben och baktassarna på sten berget bakom! Nu jäklar börjar det ta sig och lite stolt vart han, men ändå lite jobbigt.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Cahira
3/3/15, 2:50 AM
#11

Moralstöd är alltid bra, djur och människor!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: