Annons:
Etikettbiler-filmer
Läst 715 ggr
AnneN
2015-02-15 15:21

Youtubefilmer som inspirerar

Hittade en film på youtube som jag tycker är härlig och inspirerande. 

Dela gärna filmklipp ni gillar också.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Molliza
2015-02-15 16:30
#1

detta klippet tycker jag är bra och inspirerande :)

Yuuuhanna
2015-02-20 19:29
#2

En rysk parkour-hund


Cahira
2015-02-21 01:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag vill lägga in denna. Eftersom jag har en hund med ledproblem så vill jag vänligt lägga in denna varning. Inte alla hundar är byggda att klara vissa grejer andra kan och överbelastning (landningar från hög höjd till exempel) kan ge tidig artros några år senare. Vi vill ju att hundarna håller länge. ❤️

Apache skulle gärna göra parkour och agility men han är för tung för dom stackars lederna att landa på dom från hopp upprepade gånger. 

Jag lägger alltså inte in denna video som kritik eller attack mot någon, bara att det är så många nybörjare som kommer hit att det kan vara bra att tänka på hundens kroppsbyggnad och tänka på vilka övningar som kan vara potentiellt skadliga för hundens kropp i det långa loppet.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

taylor__lambert
2015-02-21 10:46
#4

#3 bra där 👍
Hade själv tänkt att slänga ut nått liknande men hade inte mycket att komma med just nu 😃 Denna tråd är bra, det inspirerar, men det kanske inte är något man ska satsa på att ta sig till.

Sant som du säger så måste man tänka på sin hund och hur den är byggd anatomiskt. De finns ju många raser som är sönderavlade i dag, även blandraser får defekter.

I de flesta videos som man kan se som finns ute på YT där hundarna beter sig som proffs kan man dock se att landningarna är livsfarliga. En del hundar jobbar för att dom är så fixerade i att få belöningen och har inte mycket annat på hjärnan än belöningen. En backflip kan, oavsett ras och kroppsbyggnad, ge stora skador på rygg och tassar, en minsta fel vridning kan få hunden att landa på rygg eller så kan hunden sträcka sig i luften, vricka alt stuka tassarna vid landning. När en hund landar, ska den absolut inte landa på tex asfalt, där kan man få mest slitage+ stukning av tassar om man har otur, bättre med gräs eller att ägaren hjälper ned hunden.

Det dummaste med dessa videos som finns ute är, de visar bara tricksen hunden kan, de visar inte om dom värmer upp innan, och varvar ned efter, kör syreväxling eller stretchar innan och efter, de saker som är super viktigt oavsett vilken fysisk sport du tränar som kan skapa slitage på hunden, det tar dom inte med i sina videos.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Cahira
2015-02-21 11:18
#5

Precis. Jag har sett hopp (höjdhopp) där whippets hoppar jättehögt och när dom landar slår dom nästan i hakan i marken. 

Om Apache skulle köra agility så skulle han älska det, men med alla twists i slalomet, tvära svängar så skulle det ta på knäna och alla landningar skulle belasta framlovarna. Han är en TUNG hund för så korta ben. Han är ju sån också som ignorerar smärta för att få jobba så han kan ju skada sig riktigt illa bara för att göra mig glad.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Molliza
2015-02-23 18:07
#6

#3 jättebra att du skrev det! Många tummar upp

Annons:
Upp till toppen
Annons: