Annons:
Etikettövrigt
Läst 804 ggr
Molliza
2/7/15, 6:16 PM

Hakan istället för apan?

http://dogparkour.se/apan-blir-till-hakan/

vad tänker ni om detta?

visste faktiskt inte om detta förens för några dagar sedan (säg till mig om jag är helt sent ute och detta har disskuterats i åratal för då är denna tråden ju onödig 😃) då jag började intressera mig för tricket apan som jag nu lär in haken istället. eftersom att jag tycker det är onödigt att göra något som är lite osäkert, och som dem i artikeln säger så vill man ju att övningarna ska vara skonsamma.

Annons:
taylor__lambert
2/7/15, 6:25 PM
#1

Det där minns jag, jag tycker att hakan är mycket bättre. Apan är en övning som är väldigt påfrestande för många hundar att utföra ,en hund som kanske är lite smått stel kan få sträckningsskador, eller andra muskelskador inte bara i armbågarna. Jag tycker det var bra att dom tog en extra titt på just den utmaningen då den är som sagt inte för alla hundar som kanske är lite äldre eller smått stela. Min hund vägrade utföra "Apan" antagligen för att det var smärtsamt och vi gick aldrig vidare på det.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Molliza
2/7/15, 6:30 PM
#2

Tack för att du svarade och håller med dig helt, väldigt bra att de kollade extra på övningen! 

då fortsätter vi med hak-träningen då 🙂

taylor__lambert
2/7/15, 6:40 PM
#3

Och så som de själva säger, man blir inte alltid 100% fullärd! Jag tycker det är super med deras ärlighet och att de inser ett litet misstag som säkert ingen hade tänkt på.

Jag hade missat den utmaningen just när den lades upp och började träna två dagar innan det där inlägget publicerades. Hade jag inte märkt hundens extrema svårighet att utföra övningen och gångstilen han hade efteråt eller lagt märke till deras inlägg hade jag nog fortsatt träna in apan och det hade ju inte varit så bra för min hund.

Men vi alla gör misstag, strongt av dom att erkänna det! Och bra att du tog upp det då fler borde känna till det som kanske inte hunnit med i svängarna🙂

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Molliza
2/7/15, 7:15 PM
#4

Ja riktigt bra gjort av dem! :) För detta kan ju vara väldigt svårt att veta själv, när så många tränar den övningen, om man då inte som du märkte det på din hund. Så deras kunskap behövs verkligen!

IngaTrnqvist
2/7/15, 11:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Min hund älskar att göra apan, och jag är försäkrad om att han inte kommer att få några skador av det, så därför har jag lärt in det och han gör det även spontant ibland. Men oftast "trycker" han inte hela huvudet under stången, utan antingen sänker han det lite när han står med framtassarna på ett föremål som är för högt för att göra hakan, eller så tar han bara nosen under.  Dock hållet jag med #1 om att hakan är mycket säkrare, i varje fall om man vet med sig att hunden kan ta skada av apan. Sen så finns det i min mening ingen gulligare parkourövning än hakan 😍

Molliza
2/8/15, 8:55 AM
#6

Brownie är ju bara för söt! jag håller med dig om att alla hundar ju är olika och kanske har olika lätt för att göra det, och bra att ni hittat er egna variant som inte är lika jobbig :) man får ju helt enkelt tänka efter och bestämma själv vad man tycker, så tack för att du delade med dig av dina åsikter och hur ni gör! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: