Annons:
Etiketttips-råd
Läst 618 ggr
Levijo
1/26/15, 6:26 PM

Vad kan man göra?

Jag skulle behöva lite tips på vad jag kan göra ute med min lilla mopsvalp. Jag kommer bara på att typ sätta upp tassarna på saker och sen klättra upp på stenar eller stubbar typ :)

Annons:
Cahira
1/26/15, 7:54 PM
#1

Grattis till valpen :)

Du kan lära handtarget så hunden följer handen så du kan leda hunden rätt sedan. :) Och vänja vid sele. ^^

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Levijo
1/26/15, 8:02 PM
#2

Oj, haha hon är inte "ny" hon är 10 månader, men har inte kommit ur vanan att kalla henne min lilla valp ännu :P 

Det jag brukar låta henne göra är just det jag listat (men jag håller i selen och hjälper henne upp för stenarna), men vill ha tips på fler grejer man kan göra.. Det känns som att det hade varit lättare om hon var större

taylor__lambert
1/26/15, 10:08 PM
#3

Har du kört några utav de utmaningar som finns här på sajten? "Cykelställ" kan du hitta på massa kul saker som en 10 månader absolut kan klara av. Så som:

  • Slalom
  • Tassar upp på
  • Gå igenom
  • Höppa över (de små delarna)

Eller varför inte veckans utmaning "Höga benlyft" Där du ska hitta någon som passar din hund, en enkel gren funkar alldeles utmärkt eller varför inte ta ett stolsben om man vill jobba inomhus? Detta kan du även använda cykelställ som hjälp och höjden behöver inte vara högre än hundens handlov (handled).

Så länge du anpassar till hennes fysiska och psykiska förmåga att utföra utmaningarna kan du bara köra på, du vet din egna hunds gränser och vad som hon kommer klara av och inte.

Väl uppe på stenar, stubbar eller vad hon än tar sig upp på kan hon få utföra trciks så som snurra, sitt eller ligg vilket då tränar hundens balans och kroppskontroll (om det är ett mindre föremål dvs) men balans tränar hon hela tiden.

Kom också ihåg att även du kan agera parkour hinder, kör slalom mellan benen, sätt dig ned på huk och låt hunden hoppa upp på knäna, eller varför inte på ryggen?

Hoppas detta gett dig lite inspiration 🙂

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Levijo
1/26/15, 10:43 PM
#4

Tack! :D Ska testa det där! 😃

Upp till toppen
Annons: