Annons:
Etiketttips-råd
Läst 907 ggr
shelbyeleanore
2015-01-14 13:16

Hur börjar man?

Hej! Jag har fastnat mer och mer för dogparkour den senaste tiden.. Men jag undrar, hus tusan börjar man? Jag vet att det finns instruktioner på både google och youtube, men det skulle hjälpa mig otroligt om ni delade med er av era egna erfarenheter :) 
Hur och VAD började ni med? Hur gjorde ni? I vilka steg osv.
Berätta! Jag vill höra! 🙂

Annons:
taylor__lambert
2015-01-14 13:25
#1

Ja, när jag började startade jag väldigt lågt, just för att mina hundar ska förstå vad det hela går ut på, sen har jag tränat Stadga som har varit viktigt för min cocker spaniel, skulle även behöva träna Stadga med Amstaffen men det är inte min hund så det blir lite svårt, han röjer ju järnet när vi väl börjar.

Men som sagt, börja på lågt, en platt sten, en brunn, en stock som ligger på marken, sätta tassarna upp på högre saker utan att få hoppa upp, det lär även hunden att lyssna på vad det är du vill att den ska göra.

Vet inte om du har läst denna artikel som finns här på sidan.
Sen finns ju också dogparkours egna hur man börjar

Och även finns det en liknande tråd som du också kan läsa här

Och sist men inte minst finns denna

Dessa tycker jag du kan börja med att läsa lite om du inte redan gjort det förstås. Är det fler tips du vill åt så säg gärna till 🙂

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

fridarebecka
2015-01-14 22:01
#2

Jag började lära min hund "hoppupp" på låga saker. "Stanna" kunde han redan, men jag tycker det kan vara viktigt att lära in det ordentligt så att hunden inte hoppar ner från något högt och skadar sig.
I början var parkbänken riktigt läskigt, fick honom att våga den genom att sätta mig med honom i knät, tillslut vågade han kliva ner på bänken från mitt knä och tillslut även hoppa upp på den. Efter det vågade han hoppa upp på det mesta som jag bad honom om 🙂
Andra läskiga saker(självklart inte det som är allt för läskigt) har jag lyft upp honom på och hållit honom nära mig, nästan som om jag fortfarande lyfte honom fast han stod med tassarna på det läskiga, och sen lyft ner. Massor av stöd från mig och beröm i form av kramar, klappar, godis och lugna berömmande ord🙂

Jag släpper inte taget om min hund när han verkar osäker. Jag tycker det är viktigt att inte gå för fort fram så att hunden blir rädd, parkour ska stärka självförtroendet, inte sänka . Hjälp hunden(håll den i selen) att balansera och ställ inte för höga krav så ska du se att hunden snart vågar lita på att den kan utföra de övningar du ber den om.

Och glöm inte att berömma massor 😃

Lavine
2015-01-15 20:22
#3

Jag måste fråga. Vad menar man när man pratar om "stadga"? Det är ju inte bara inom hundparkour. Att hunden ska stanna i momentet?

taylor__lambert
2015-01-15 20:25
#4

#3 precis Stadga betyder att hunden ska behålla sin position och får inte röra sig förrän ett frikommando givits 🙂

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Lavine
2015-01-15 20:40
#5

#4 Tack!

Upp till toppen
Annons: