Annons:
Etiketttips-råd
Läst 1015 ggr
taylor__lambert
2015-01-05 22:50

Att lära in Backa

När jag lärde in Backa på min Spaniel började jag med att ha

  • Klicker
  • Godis

Han ser ju dåligt, och har inte den bästa hörseln heller, så jag funderade en liten stund tills jag tänkte att jag bara väntar ut honom.

Så jag satte mig helt tyst framför honom, och min hund som då väldigt gärna bjuder på moment började sitta, ligga, sitta fint, rulla, skälla, tillslut tog han en tass bakåt i frustrationen och då fick han ett klick och godis och massa beröm. Så höll vi på så en stund, sen la jag in ett röst kommando (som dock bara funkar när jag talar riktigt högt eller är väldigt nära honom) och han fattade fort.

Sen skulle jag övergå ifrån sittandes till ståendes. Jag körde samma metod, väntade ut honom och var tyst, en tass bak, klick, godis och beröm. Sen la jag dit en handsignal (som funkar på någorlunda långt avstånd).

Nu på senare tid har jag däremot fått jobba om lite vad gäller backandet, jag måste gå emot honom för att han ska förstå, i vissa fall ser han mina handrörelser men inte alltid därför tar jag inga chanser på att göra mig otydligt utan gör det som är lättast för honom som individ.

Amstaffen som jag är dagmamma åt har jag nu hållit på i 6 månader med att backa, han har varit en riktig svår nöt att knäcka, 3 år gammal (snart 4), inte mycket i hjärnan. Han hade hållit på med klicker tidigare, förstår han den? Så där! Men han fattar grejen iallafall. Nu kan han backa hela två steg.

Jag började med som med min Spaniel, sitta ned tyst och vänta, shit vad fel det vart! Nä, det var inte hans grej frustrationen vart för mycket och det slutade med att han stod och tok skällde och ylade.

Vi körde med kroppsspråket istället, jag går emot honom och under dessa 6 mån har han faktiskt kommit ganska långt (2 steg är väl inte långt, joda för denna individ är det det).

Berätta hur ni har lärt in backa så andra som kanske inte kommit så långt kan ta del av eran träning och testa på sina hundar så att även dom kan ta sig framåt i sin parkour träning.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Cahira
2015-01-06 00:00
#1

När jag lärde Ixxi (dvärgschnauzer) så använde jag massivt gott godis, "råkade" dra den förbi hennes nos och sedan sträckte jag ut båda armarna på varsin sida om henne. Enda sättet att komma åt godisen var att backa och hon kopplade det väldigt fort. :)

På Digger backade han bara av sig själv när man gick emot honom så jag bara belönade det.

På Apache minns jag inte hur jag gjorde..

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

IngaTrnqvist
2015-01-06 14:27
#2

Jag använde mig av baktasstarget när jag lärde Brownie att backa. Satte en större target precis bakom honom, och då han redan var van vid framtasstarget tog han kortaste vägen genom att backa för att ställa sig på targeten. När han hade baktassarna på tokbelönade jag, och höll på tills han fattade. Sedan utökade jag avståndet med tiden, och la på både röst- och handkommando. Sen minskade jag till mindre targets och tog till sist bort den helt.

När jag lärde honom att backa upp på saker tog jag först en vanlig target (en bok) som han skulle backa upp på, sedan la jag fler och fler böcker på varandra, för att till slut ta ett långsmalt men brett föremål (tror jag använde en stolskiva) som jag bad honom backa upp på, vilket resulterade att han backade upp på väggen eftersom targeten var för smal för att stå på.

Upp till toppen
Annons: