Annons:
Etikettnyheter
Läst 795 ggr
taylor__lambert
3/1/16, 2:43 PM

Koppel tider

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är det den 1:a Mars! Och på de flesta håll börjar solen nu visa sig mer och mer vilket gör att man vill ha mer skoj med sin hund ute!

Denna dag träder åter jaktlagen i kraft.
Lagen gäller i hela Sverige med undantag för lokala ordningsföreskrifter som kan innebära koppeltvång året runt. Övriga länder har andra regler och får hålla sig efter dom. 

Jag lyfter detta på Hundparkour för att jag vet att många tränar parkour utan koppel, det är mer bekvämt.

Lagen säger att hundar ska hållas kopplade på platser där det kan finnas vilt.
Förut har man sagt att hunden ska vara under sådan tillsyn eller lydnad att den inte följer eller driver vilt.
Uppdateringen som gjordes på jordbruksverkets hemsida säger att hunden ska vara kopplad. "Mellan 1 mars och 20 augusti får hundar inte springa lösa där det kan finnas vilda djur. Under resten av året ska hundägarna se till att de inte driver eller förföljer vilt när de inte deltar i jakt. " JBV

Har man otur kan man få betala en dagsböter på 4-5000:- har man ännu mer otur så kan hunden bli skjuten av en jägare om den skulle dra efter vilt i sånt område.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Vizzla
5/22/16, 3:57 PM
#1

Man ser allt för ofta hundar som går lösa lite här och var.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

taylor__lambert
5/22/16, 6:57 PM
#2

#1 ja tyvärr, och många hundar som springer bort i jakt på vilt. En del människor kan man fråga om de är rädda om sina djur som nästan blir påkörda för att de springer lösa och man ändå inte kopplar på hunden utan fortsätter den vara lös. Polisen kan jag också tycka i vissa delar av Sverige inte är tillräckligt utbildade för sådana händelser, många som inte vet vad lagen säger och/eller anser sig inte behöva/kunna hjälpa till.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: