Annons:
Etikettpresentation
Läst 792 ggr
Nervöst Skall
8/4/15, 10:13 PM

Nybörjare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!

Jag heter Johanna och bor i Luleå med mina fyra åriga papilloner Kingpin och Sansa. Hundparkour är ett helt nytt begrepp för mig men det verkar väldigt spännande och kul! Jag tror att speciellt Kingpin skulle få ut mycket av parkour då han alltid har haft dåligt självförtroende, vilket blir tydligt då han i många situationer ger upp innan han ens försöker.

Jag vet egentligen ingenting om hur parkour går till men ser fram emot att lära mig mer så att jag och vovvarna kan köra på :)
Jag söker främst efter övningar som bygger upp självförtroendet på hunden men jag är tacksam för alla tips och idéer jag kan få :)

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Annons:
taylor__lambert
8/5/15, 12:08 PM
#1

Ordet "Parkour" betyder hinderbana, hundparkour blir då en hinderbana anpassad för hunden. Det bästa man kan göra för en hund som är ny inom parkour är att lära grunderna, tassar upp på sten, hoppa upp på sten, långsamt tempo, försiktigt, är bra grunder att lära hunden, därefter kan man också börja träna balansen, en stock att balansera på, en ostadig gren, sen är det också bra att hunden är medveten om att den faktiskt har en bakdel, detta kan lättast läras genom att lära hunden backa upp på något, i början kanske bara en enkel bok. Många stannar gärna vid detta då det är bra med grunden, men vill man utvecklas mer så ska man försöka att hitta en slags "naturlig hinderbana" och få hunden att ta sig igenom den så lätt och smidigt som möjligt, men innan man går så långt så ska grunderna sitta nästan felfritt. Stadga är också bra att lära hunden, så att den inte bara fortsätter på framåt utan stannar kvar och väntar på nästa kommando. Hoppas denna text hjälpte dig lite, annars finns det artiklar på denna sida att läsa, lycka till och hoppas få se mer av dina vovvar🙂

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Nervöst Skall
8/5/15, 12:17 PM
#2

Tack så mycket för ditt svar! :D Det hjälper absolut! "Upp" kan de redan så ska försöka lära dom det där med tassarna, vad för kommando använder man oftast?

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

taylor__lambert
8/5/15, 12:20 PM
#3

Man kan använda vilka kommandon som helst. Men om vi tar Stadga som ett exempel så använder jag ordet "stay" och har jag väl sagt det ordet får inte hunden röra sig oavsett vad.

När det gäller tassarna upp på olika föremål så säger en del "tassar upp" "tass upp" eller bara "tassar" allt beror på vad man själv är bekväm med och vad hundarna inte kan råka förknippa med annat kommando.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Nervöst Skall
8/5/15, 2:07 PM
#4

Gick ut och testa direkt, båda vovvarna fatta snabbt! Ska göra en bildtråd till dom^^

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

taylor__lambert
8/5/15, 2:57 PM
#5

roligt!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: