Annons:
Etikettsele-recensioner
Läst 953 ggr
nadilda
2015-06-25 16:19

Björkis Nomesele

Hunden: En lagottotik på ca 15 kg. Brukar vara rätt så lätt att hitta selar åt.

Användningsområde:  Mest till drag och spår, men även i viss mån till promenader och parkour.

Jag är väldigt förtjust i denna sele! På min hund sitter den väldigt bra och har aldrig gett skavsår, detta trots rätt så hårt arbete i den. Sedan har hon väldigt mycket päls, så den motverkar ju skav i sig. Tvivlar dock på att den skulle ge skav oavsett.  Den är aldrig besvärande för henne på något sätt. 

 Den fungerar jätte bra vid drag, hon ger järnet i den utan problem och den sitter som en smäck. Samma sak vid spår. Till promenader och parkour är den väl egentligen inte ypperlig, men visst fungerar det. Den har ju fördelen att det är lätt att ta tag i den och på så sätt kunna hålla och stötta hunden.  Sedan så sitter den inte riktigt rätt om den inte belastat bakifrån, men vad jag märkt besväras hon inte av att den sitter lite konstigt vid t.ex. promenader.

En nackdel med selen är att den är lite bökig att få på, man får dra rätt så hårt över huvudet. Man drar sig därför lite för att ta på den om det bara är för kortare stunder.  Tack och lov bryr sig inte min hund om att man "drar och sliter" lite, men har man en hund som är rädd om huvudet eller öronen blir det nog rätt så dumt. Att den inte har spännen är ju annars väldigt bra, eftersom de kan ge skav.

Jag köpte selen för 320 kronor och kommer absolut köpa en likadan till min andra hund när hon har blivit stor.

Annons:
O
2023-03-16 18:09
#1

#0: Hej, jag undrar vilken storlek du har på din dragsele? Har själv en lagotto i liknande storlek och söker nu en bra dragsele som passar just lagotto…

Upp till toppen
Annons: