Annons:
Etiketttips-råd
Läst 748 ggr
hund_katt
2015-03-01 12:42

Börja parkourträning

Nu har jag beställt en Hurtta Active sele, som jag tänkte använda när vi kör parkour sen. Har aldrig kört parkour innan, har ni några tips och råd när man tränar?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
AnneN
2015-03-01 12:45
#1

Kan tipsa om att börja kika i denna artikel om du inte redan gjort det 🙂

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

hund_katt
2015-03-01 13:00
#2

Har redan läst den :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

taylor__lambert
2015-03-02 11:00
#3

Första jag brukar börja med är att lära in enkla kommandon, tassar upp på, försiktigt, vänta osv, allting som kan vara nödvändigt så att det bli enklare att undvika olyckor samt att man blir mindre frustrerad när hunden inte förstår, det är ju nytt hur ska hunden förstå om man inte övat lite innan, sen skulle jag lära in Stadga som går att lära in på olika sätt, beroende på vilken hunden reagerar bäst på.

Sen är det väl att börja med något enkelt, en brunn, en liten sten så att hunden lär sig att "jag får belöning om jag gör det matte/husse ber om" "matte/husse blir glad om jag gör såhär".

Små hinder är alltid bra att börja med, tycker att man ska köra små hinder tills det att hunden förstår poängen men även tills det att lite muskler börjat visa sig. Bästa sättet att bygga musklerna på är om hunden går upp på hindren och inte hoppar upp.

Sen är ju självfallet stretching och massage väldigt bra oavsett vilken fysisk aktivitet man tränar.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

hund_katt
2015-03-02 20:01
#4

#3 muskler har han så det räcker :p haha. Men gör ju inget om det kommer lite till då han har höftledsfel (han har inte ont av det eller nåt, och vi tror att veterinären såg fel, eftersom han nog var lite för ung när vi röntgade honom) så lederna kan 'bäddas in' lite till. Stadga kan han lite, inget direkt kommando ännu, men säger jag stanna och sedan drar lite i kopplet samtidigt som jag säger stanna igen(han glömmer väldigt fort att han ska stanna, även om man inte drar i kopplet xD ), men det ska jag förbättra också. Och sätta ett kommando. Tack för svar!

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

taylor__lambert
2015-03-02 20:48
#5

#4 *nyfiken* skickade du inte in till SKK för avläsning (visserligen kan man inte lita på dom i alla fall dock)?

Om han redan har muskler så är det ju bra, han kommer ju få mer muskler ju mer ni kör parkour :)

Hoppas få se lite av er träning :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

hund_katt
2015-03-03 15:58
#6

Emh… Vet inte eftersom pappa röntgade :p är bara 14(12 när vi röntgade honom). Men pappa tror att han var lite för liten och även fick lite för mycket lugnande. För det syns ingenting på att han har dåliga leder. Han fick C på höfterna, ED var helt som det skulle. Men som han håller på och stojar och hoppar och massa annat utan att få ont, så tvivlar man på att han har C höfter :p Ja.. Ska kanske ska göra en tråd.. Har ingen kamera, men iphonen tar rätt bra bilder så länge hunden(och mina händer) sitter still och det är bra ljus. Lyckades även få en bra bild på honom när han badade, även om han då inte va still. Kan se om jag kan skicka bilden senare, sitter på burger king just nu :p

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
taylor__lambert
2015-03-03 17:10
#7

Mja hundar kan reagera olika, känner en ägare vars hund har D höfter och han har noll problem än så länge och hunden fyllde 6 nyss och tävlar i rallylydnad, spårar ganska mycket tror dom har provat på det på mer avancerad nivå också, nosework, dogparkour och lite andra saker, så det är ju olika på olika individer hur smärtan går runt, en del har ju ingen smärta alls så det kan ju säkert vara så för eran hund :) Så jag tror inte att C höfter ska vara några problem ändå när du ändå säger att hunden är väldigt aktiv och hoppar och har sig, tror absolut inte att det kommer bli några problem.

Bilder är ju inte allt, är dom dåliga gör inte det så mycket, det är alltid kul att se hur andra hundar gör från början tycker jag! Inspirerande att kolla på :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

hund_katt
2015-03-03 21:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Nu är bilden liite sämre än originalbilden. Tog den från instagram, och där hade jag ändrat lite så färgen blev starkare, och då blev det lite dåsigare bild också.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

taylor__lambert
2015-03-03 22:11
#9

bad ankaaaaaaaa 😍

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

hund_katt
2015-03-04 12:41
#10

Hahaha ja Gud :p går inte få upp honom ur vattnet… Hahah.. Och bryr sig inte det minsta om att det är minusgrader ute xD när han var valp(6månader) så simmade han ut i mitten på sjön(ganska liten sjö, kan det vara en kilometers omkrets ungefär?) och kom simmade inte tillbaka på en halvtimme D: man blev riktigt orolig för att han skulle få kramp eller nåt och drunkna… haha

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

taylor__lambert
2015-03-04 13:55
#11

Oj va länge! tvättäkta retriever XD

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

hund_katt
2015-03-04 20:44
#12

Haha xD dock har jag aldrig sätt en så Bangladesh retriever. Andra hundar har gått upp när man ropar eller lockar med något. Men inte Rocky xD Han har misslyckats på rätt många prov bara för att han sprungit och badat istället för att hämta fåglarna xD ser han vatten så är bada det ända som kommer fram i huvudet på honom xD Dock så gillar han inte att va blöt xD så vattenpölarna håller han sig undan, och annat grunt vatten som man inte kan leka i eller bada i. Andra retrievers har liksom slängt sig i varje vattenpöl dom hittar på promenaden xD som våran grannes labbe som vi brukar rasta, ser han en vattenpöl så springer han i den som ett litet dagisbarn xD Juste, det är inte bara simma våran hund gör heller xD han kastar sig i sjön, sen simmar han ut lite, sen börjar han plaska med framtassarna samtidigt som han simmar, så vattnet flyger åt alla håll xD sen fångar han dom xD. Och nej, det är inte dåligt hundsim, han simmar riktigt bra. Detta plaskandes gör han med flit xD Sen när han väl kommer upp igen, så kissar han i 2 minuter för han druckit så mycket vatten xD folk har trott att det är någon som håller på att drunkna när dom ser ett brunt huvud bland massa flygande vatten xD så kommer dom springandes och en gång var det en som dök i vattnet för att rädda den som höll på att 'drunkna' :x oops… Hahaha… Han såg rätt chockad ut när det var en hund hahaha

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

taylor__lambert
2015-03-04 21:06
#13

#12 hahah ja det verkar som en väldigt rolig hund det där X'D

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: