Annons:
Etiketttips-råd
Läst 608 ggr
Allumania
2015-01-30 11:02

Ha hunden kopplad då man tränar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan jag träna med hunden och ha flex/koppel/lina på? Orsaken varför jag skulle måsta ha hunden kopplad är för att jag har en stövare dvs. jakt hund som aktivt jagar under säsongen. Dvs att frihet är inte ett allternativ då han far som ett sträck efter bytesdjur. Jag vill inte förstöra hans jakt modell genom att göra honom allt för följsam som fri. Stövare måste vara självständiga och göra valet att hålla distans för att hitta bytet.

Annons:
thea_thea
2015-01-30 11:05
#1

Jag brukar träna med koppel på med min hund. Han får ibland för sig att sticka så då måste han ha koppel. Sen får jag lite mer kontroll ifall han skulle ramla.

Fridaaaa
2015-01-30 11:10
#2

Hade aldrig haft flexi (inte ens på vanliga promenader)
Långlina har jag när jag tränar ibland men kortar upp om det behövs, anpassar 🙂
Kopplad med vanligtkoppel går också bra.

Är bra speciellt i början och sedan bra sele är viktigast

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

taylor__lambert
2015-01-30 13:12
#3

Jag har alltid koppel på min hund då han har väldigt mycket jakt i sig och kan få för sig att dra iväg, flexi är inte att rekommendera men långlina fungerar alldeles utmärkt :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Cahira
2015-01-31 21:09
#4

Kör på koppel och undvik övningar som kräver längre avstånd än kopplet kan nå. :)

Och jakthundar är duktiga på att lära sig skillnaden mellan ett arbete och annat arbete. Parkourselen är parkour och jaktutrustningen är jakt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Molliza
2015-02-06 20:27
#5

Kanske är jag lite sen på att svara men men man kanske alltid kan vara till hjälp för någon ändå 😉

Långlina tycker jag är toppen eftersom att man får båda händerna fria vilket jag tycker underlättar väldigt mycket, men visst går det utmärkt med koppel också ! 🙂

Upp till toppen
Annons: