Annons:
Etikettsele-recensioner
Läst 1204 ggr
taylor__lambert
2015-01-10 21:56

Halsband vs Sele

Vad använder ni, sele eller halsband?

Motivera ert svar varför ni valt att ha just det!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
taylor__lambert
2015-01-10 21:57
#1

Själv använder jag sele till större delen av parkour, ja den kan bli lite klumpig ibland och vara i vägen, men jag anser att min hund kan få för sig saker och han är ingen will to please hund utan han gör lite som han själv känner för. Skulle vi ha halsband i dessa situationer skulle risken att han skadas vara stor, man får ju inte ens ha hundarna lösa där jag bor så det är ju antingen halsband eller sele ändå som gäller, rycker man för hårt i kopplet kan det uppstå nackskador, eller kanske hunden ramlar och gör sig illa. Dessutom tycker jag sele är bra under vinterhalvåret då det är extra halt och man vet aldrig vart det hala befinner sig.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Fridaaaa
2015-01-10 22:06
#2

Sele skonsammare för hundarna samt skönare och säkrare

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2015-01-10 23:14
#3

Inget alls om jag ska vara ärlig. Jag hjälper honom med händerna och är på lätta nivåer fortfarande. Men blir sele när vi avancerar.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Lillmatten]
2015-01-11 08:21
#4

Samma för mig som för Cahira, vi använder varken sele eller halsband men ska köpa mig en sele/ göra egen så fort jag får tid

Frida B
2015-01-11 10:35
#5

Sele och min kropp, då han faktiskt hoppar upp 2 meter i vissa tillfällen (utan att jag gett signal, han tycker att det är så roligt att hoppa upp på saker. Därför använder jag sele även på promenader, och har börjat lära mig hur han ser ut när han tänkt hoppa så hindrar honom och ger en okej signal sen, så att han lär sig att det faktiskt lönar sig att lyssna på mig och vänta lite.) och vill inte att han ska fastna eller rycka till i halsband. Sällan lös, då han gärna slår över och tar några ärovarv av någon anledning… Men aldrig halsband vid parkour.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

taylor__lambert
2015-01-11 11:57
#6

#3 och #4 ja är man på lättare nivåer så gör det inget att man inte har sele, precis som ni säger att när ni sen avancerar er kommer selen nog behövas 🙂

#5 alltid kul med en hoppare 😃 men bra att du hinner stoppa honom så han lär sig att det lönar sig att lyssna, man får göra det man vill, efter godkännande ifrån ägaren först då förstås.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Frida B
2015-01-11 12:07
#7

#6 Det roliga är att han var höjdrädd innan jag träffade honom. Vågade inte ens hoppa upp på en sten stor som ett cykeldäck, och bänkar var helt otänkbart…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

taylor__lambert
2015-01-11 12:15
#8

#7 är det så? Va roligt att han har ändrat sina tankar om det då :D är det parkour i sig som har hjälp honom då, eller är det annat? 🙂

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frida B
2015-01-11 12:19
#9

#8 ja, det är verkligen jätteroligt! Han har även blivit en knähund… Typ. Han lägger huvudet i knät, och det räcker med att man höjer händerna så flyger han upp. Sen vill han ner igen. En minut senare vill han upp igen.. Det är väldigt kul att hoppa upp tydligen :p 

Nejdå det är parkouren! Jag har ju tränat i små babysteg med honom. Sätta tassarna på en liten pall, belöna. Gå upp på en pall, belöna. När han klarar det, tar vi stenen. När han klarat den efter en tid, tar vi en parkbänk. Sedan började han bjuda på beteendet, man fick ju belöning! Nu är belöningen i sig att hoppa upp på saker…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

taylor__lambert
2015-01-11 13:02
#10

#9 super att parkouren har hjälpt honom framåt, är verkligen stort steg både för hunden men också för föraren som hjälpt hunden dit. Beröm ska du också ha! ✨

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

fridarebecka
2015-01-11 14:24
#11

Alltid sele vid parkour, jag vill kunna hålla stadigt i min hund när han balanserar på högre höjder, och när han ska hoppa upp på höga saker vill jag vara beredd att hjälpa honom ifall han inte tar sig upp riktigt. Då är selen perfekt!

Vi jobbar i dagsläget på att våga gå på en kant som är ca 170 cm hög på högsta stället, det går superbra men jag skulle absolut inte känna mig trygg att låta honom gå där om jag inte kunde hålla stadigt i honom.

Wenniz
2015-01-11 17:46
#12

Jag använder sällan varken eller, har oftast min hund lös (har bara min hund lös på de platser man får), men såklart där jag anser min hund behöver sele för säkerhetens skull så använder jag det. Använder oftast min kropp som hjälpmedel när jag ser att min hund är osäker.

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
MoaE
2015-01-12 08:26
#13

Väldigt många hundar med nackskada pga halsband, det drar endast runt nacke och hals… Sele är mycket skonsammare och min hund har dessutom hjärtfel så inte bra alls om det drar i halsen på honom och stryper luften lite.

Annons:
IngaTrnqvist
2015-01-12 11:58
#14

Lös, eftersom vi allra oftast kör spontan parkour i skogen.

[Hoppfylld]
2015-01-14 12:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#15

Jag skulle vilja svara sele. Men i dagsläget är det halsband som gällt, oftast lös. Det blir mest spontant och inte så högt. Hon hoppar upp på allt hon ser och tar man en vända i skogen spenderar hon mer än gärna tid att spontant studsa upp och ner på stenar, stubbar och allt annat hon kan hitta.. Damen är bara halvåret ännu, men det börjar klia i fingrarna, vill så gärna ta det hela till nästa nivå och då blir det sele som gäller. Utan tvekan. 

Lite koll får man dock ha, här är hon ca 3 månader och knatar intresserat ut på en stam 160cm över marken. Mattehjärtat satt i halsgropen kan jag säga! med ett leende på läpparna ska tilläggas.

molam
2015-01-14 13:01
#16

Halsband när vi tränar i stan, Sele när vi är hemma när vi lär in nya saker, annars Lös ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

shelbyeleanore
2015-01-14 13:04
#17

Både och. Sele vid längre promenader och äventyr. Men halsband har hon när vi bara ska ut en snabbis eller när hon är hos hundvakten så denne slipper krångla.

molam
2015-01-14 13:06
#18

KAnske ska tillägga varför jag välder halsband i stan, Han är skitzofren (känns det som) och hatar vissa hundar en da<g men älskar dom nästa dag, och han är en ål så han tar sig ur selen på nåttsätt trots att den sitter perfekt så då Blir det halsband i stan så han inte ska bli överkörd eller käka upp en annan hund

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

taylor__lambert
2015-01-14 13:30
#19

#15 vilken sötnos du har! 😍

#18 vad har du för sele? Finns ju de där dubblade vinthundsselarna som är har två remmar en vid buken och en precis innan bröstet för att de inte ska kunna slita sig loss. (kostar ju en del att beställa dock och måtten måste vara exakta)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

molam
2015-01-14 14:25
#20

Tror det är en Hurrta sele. Dom med en rem vid armbågarna och en rem på framsidan av bröstkorgen sen är det väl 3 ringar man kan fästa koppled i en påp ryggen och en på vardera sida

Den enda andra selen han har är en Dragsele vi använder när vi dragtränar ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
taylor__lambert
2015-01-14 17:19
#21

#20 är det en sån här så förstår jag om det är lätt att ta sig ur, det har många av hundarna vi haft på ett dagis gjort XD min hund har väl också lyckats ta sig ur en sån så då bytte vi sele 😛

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

molam
2015-01-14 18:52
#22

Jajjemen en sån :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Tuulikki]
2015-01-16 10:16
#23

Sele alla dagar i veckan. Funkar bäst för oss och det känns skonsammare.

[Hoppfylld]
2015-01-16 12:56
#24

#19 Tack! 😜

Saffran0Spice
2015-01-17 12:17
#25

Använder både halsband (fast, halvstryp) och sele - röstade halsband då det är det vi använder mest.
Hunden visar att han trivs bättre i halsbanden än i selen, så selen använder vi endast vid parkour i svårare terräng som ex när vi klättrar på bergen. Så selen används vid de tillfällen där jag garanterat kommer behöva hjälpa hunden genom lyft eller liknande =)

Tara White
2015-01-21 07:56
#26

Absolut en sele och då framför allt ur säkerhetssynpunkt. Om hunden faller vid balansgång kan ett halsband göra stor skada!

pikku-myy
2015-01-23 01:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

alltid sele

Annons:
MissanTissan
2015-01-24 21:03
#28

Jag använder båda! Sele till dom svårare grejerna och halsbandet har jag kopplet i. :)

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

flocken
2015-01-26 08:34
#29

Sele. Både på min hund & inskrivna dagis hundar.

skonar deras kropp så otroligt mkt.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Levijo
2015-01-26 18:12
#30

Sele. 

Har mops så vill skona hennes hals så mycket som möjligt. Sen vill jag även lätt kunna ge henne stöd ifall vi hittar något att klättra på utomhus :)

Upp till toppen
Annons: