Annons:
Etikettpresentation
Läst 997 ggr
cornelianova
2015-01-07 18:44

Hur börjar jag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Ny här på den här sidan! Jag hade tänkt aktivera mig och min hund men kom inte riktigt på något som vi båda har tid till (då hunden vill leka HELA TIDEN, och jag går i gymnasiet), men så såg jag hundparkour och tänkte att jag och min hund skulle tycka om det.
Om min hund:
Namn: Puff
Ras: Pudel/spets/chihuahua/griffon
Ålder: 1,6 år (född 26/6/2013)
Kön: Pojke
Om mig:
Namn: Cornelia
Ålder: 16

Puff är väldigt lättlärd. Som en 10-veckors valp kunde han sitt, ligg, tass och stå. Han har jättebra balans och står ibland på baktassarna i ca 30 sekunder.
Puffen är väldigt energisk och vill helst leka hela tiden och hälsa på alla som kommer och vara överallt samtidigt (han är alltså väldigt valpig fortfarande). Ärligt talat så tror jag han skulle kunna jaga bollar hela dagen om det hade gått.

Hur börjar vi?
Han är rädd för höjder, svarta sopsäckar, galler, trappor och raketer. Vi försöker träna bort vissa rädslor genom mycket uppmuntring (kan ärligt erkänna att han är rätt bortskämd, men på ett bra sätt). 
Jag tänkte att om man börjar på något lätt.. 
Hans kompis är en katt och han försöker härma hennes rörelser (jätteroligt när han försöker balansera på soffkanten). 

Kan ni ge lite förslag och tips kanske?
Vi kan börja redan idag!
Han har sele (eftersom han drar när vi är ute)
Han har en klicker
Han har massvis med godis o.s.v

Vi behöver lite guidning inom detta dock!

Sorry för långt inlägg :P

Vänliga Hälsningar
Cornelia & Puff

Sweet Tooth Nursery

Reborn doll nursery in Sweden

Medarbetare på reborns.ifokus

Annons:
slarvigt
2015-01-07 19:15
#1

Jag har egentligen ingen kunskap inom detta, så om någon annan vill säga emot så får ni gärna göra det. Jag har mest anammat detta som ett tankesätt. Nu när jag går ut på vissa promenader så försöker jag se möjligheterna i miljön och utnyttja dem. Jag har godis redo och lockar hunden att ställa sig med tassar mot saker, får henne att hoppa upp på stenar eller balansera på (ännu ganska breda) murar. Jag ser det som en lekfullhet. Med en så aktiv unghund antar jag att du har koll på passivitetsträning också? Slänger bara in det ifall det kan vara en faktor :)

taylor__lambert
2015-01-08 02:30
#2

Superkul att du vill vara med!

Det du kan börja med är att han bara sätter tassarna på saker, stenar, träd, cykelställ, papperskorgar, brunnar, ja allting ni kan hitta. Man behöver inte börja på höjder förrän man känner att man har kommit så långt och ibland tar hunden egna initiativ och det är då man ska berömma enormt.

Du beskriver att din hund har lite rädslor, alla kanske inte går att få bort, tex raketer, det kan ju tyvärr sitta i för livet men man kan visserligen minska rädslan utav det genom att man med mycket och intensiv träning har en sån stark relation att hunden litar på att du fixar det där.

Försök att köra parkour varje promenad, i små korta pass, lite här lite där. Hunden kommer förvänta sig att ni gör detta och tar då tillslut eget initiativ och visar "kolla matte jag kan!" när hunden väl tar dessa ska man självfallet berömma med röst, godis och något annat för att förstärka just det beteendet, när hunden väl tar egna initiativ kan du höja ribban lite och kräva mer av hunden, nu kanske den ska hoppa upp istället för att sätta tassarna på, låt även hunden tänka lite själv så stimulerar den hjärnan också.

Skulle det bli knasigt, gör om, blir det fortfarande knasigt avbryt då, beröm lite grann och fortsätt promenaden, kanske var det för mycket du begärde just vid den platsen, gå till en annan plats och gör en annan lite lättare övning och testa sedan igen den förra som vart lite knas på.

När du väl märker att hunden kan detta med att sätta tassarna på och hoppa upp utan problem kan du lägga in extra övningar i övningen, hunden kanske ska sitta ned efter att den hoppat upp på stenen, lägga sig ned på den platta brunnen eller vad som än kommer i tankarna att hunden kan utföra som ger mer balans träning. Här är det dock viktigt att om man kanske vill att hunden ska stå upp på två ben att man stöttar med att hålla i selen eller stöttar med kroppen emot hunden så att inga skador kan förekomma.

Detta är vad jag tycker du kan börja med så för du ju berätta sen hur allting går och om du vill ha mera tips på vad du kan göra, lycka till! 👍

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

cornelianova
2015-01-08 21:18
#3

Superbra tips!!! Tack så mycket båda två!

Sweet Tooth Nursery

Reborn doll nursery in Sweden

Medarbetare på reborns.ifokus

taylor__lambert
2015-01-10 13:16
#4

Hoppas det går bra, visa och berätta gärna hur allt går 🙂

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: