Annons:
Etikettberättelser
Läst 827 ggr
taylor__lambert
1/3/15, 9:08 PM

Hur började ni?

Hur började ni med parkour? Vad fick er intresserade? Vilken är eran respektive hundens favorit parkour övning? Hur gammal var du respektive hunden/hundarna när ni började träna parkour? Berätta gärna vad som öppnade era ögon för parkour 🙂

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Cahira
1/4/15, 12:51 AM
#1

Jag började med det innan det blev "en grej" :P Jag tyckte promenaderna var så tråkiga och Ixxi var osäker av sig så jag bad alltid henne att hoppa upp på stenar, stockar, hoppa över bäckar, hoppa över betongsuggor och så vidare. Jag kallade det "skogsagility".

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

nadilda
1/4/15, 9:33 AM
#2

Dels för att jag hade en rätt så osäker dam som behövde något annat att tänka på när värden blev för läskig. Sedan blir hon så nöjd över sig själv när hon klarar av saker. Att jag sedan tycker att helt vanliga promenader är dötrista är ju också en anledning.

 Från början användes det också som dirigerings träning inför agilityn som jag planerade att börja med.

Vi började redan när hon var med att balansera på brädor och hoppa upp med framtassarna på stenar och så vidare. När hon var ca 4 månader åkte vi och campade på Nordkoster och då började hon utveckla sina "stenbocktalanger" på allvar.

Dolly älskar att klättra upp på riktigt höga stenar,  att hoppa upp och ner från lägre stenar som ligger i vatten och att åka rutschkana. Jag tycker också att det är jätte kul! Sedan gillar jag att hitta på saker på lekplatser.

taylor__lambert
1/4/15, 10:34 AM
#3

#1 vet du när det vart en "grej" hahah jag har ingen koll på det alls 😃

Men jag började iaf när Micke va 1 år (och detta var ju då min första gång också 2011) då han visade tydliga beteenden på stress, osäkerhet som sedan vart aggression emot min sambo (tror hon fortfarande har ärret kvar😞), mig och andra hundar,  så vi började lite smått och jag upptäckte att han tyckte det var super kul, samt att han verkade har mer fokus på mig, han var fortfarande väldigt bittsk av sig dock (och så var vi ju tvugna att kastrera hund ***** just bara för att folk sa att det skulle bli bättre ugh -.-').

Den ästa övningen han tycker om är nog alla så länge han får godis XD (de borde ha en bra smiley för den där XD, X3 & XP)

Jag kallade det för Mickes balans träning (hahah vilken fantasi man hade). Och jag vart mer och mer insatt i det ju mer vi tränade, jag lärde mig mer och mer om honom och vi hittade alltid på nya övningar.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

[Lillmatten]
1/4/15, 10:50 AM
#4

Jag började med dog parkour när  Charlie var runt 4-5 månader kanske?  Jag var 17 år. Till en början visste jag inte ens att det kallades något speciellt det vi gjorde utan jag kallade det för skogs/stadsagility ;) Anledningen till att vi började var att jag älskar agility men tyckte inte vi var redo för att gå någon kurs ännu. Så jag tog vad som fanns runt om kring och gjorde hinder av.  Det första vi övade in var nog sådant som kan koppla lite till agility. T.ex.balansera på stockar, gå under saker m.m när han blev lite äldre lärde jag honom att hoppa över saker också. Men när han redan kunde sådant som hade med agility att göra övade vi in lite allt möjligt som att hoppa upp på föremål, springa runt stolpar, hoppa upp med framtassarna mot vägg m.m. 

När vi sedan började på agility kunde vi ändå inte sluta med dog parkour, även om den till en början var tänkt som en förberedelse inför agilityn.  vi båda tycker helt enkelt det är för kul för att sluta, och varför skulle vi? Det berikar ju promenaderna, Charlie får bättre självförtroende, det går bättre för oss på agilityn och det är gratis! Vad mer kan man begära? 😉

Cahira
1/4/15, 5:06 PM
#5

Jag tyckte bättre om ordet skogs/stadsagility om jag ska vara ärlig. Men namnet kommer från Le Parkour, free running. Och det hela blommade upp efter TreT blev stor på youtube. 

Le Parkour/free running

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

taylor__lambert
1/4/15, 7:33 PM
#6

#5 ja det låter ju lite bättre, enklare att komma ihåg också.

Tänkte mer om du visste när det vart mer officiellt för hundar 😛 eller vart det det i samma veva?

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Cahira
1/4/15, 9:07 PM
#7

När TreT blev en internetsensation så blev det en "modefluga" som startade och blev en riktig hundaktivitet. :) Vilket år det var vet jag inte. Men vi har TreT's ägare att tacka som tränar le parkour själv och hunden hakade på. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

IngaTrnqvist
1/5/15, 4:48 PM
#8

Vi har alltid tränat olika balansövningar och skogsagility, men fick stor inspiration när jag såg TreT på youtube, och än mer när Dogparkour Sweden startades. 

Från början använde jag det mycket för att avleda Brownie när han gjorde utfall på andra hundar, då han fick en ny rolig uppgift att fokusera på. Eftersom han tyckte det var så roligt så fortsatte vi med både balansövningar och andra flip/hopp-övningar. Dessutom har det stärkt Brownies självförtroende väldigt mycket, och ofta skuttar han själv upp på stubbar och stenar på promenaderna :)

AnneN
1/5/15, 7:37 PM
#9

Började redan då jag var liten med familjens hundar med att de fick hoppa upp på stenar, balansera på stockar, mm för ca 25-30 år sedan dels som en kul grej på promenaderna och dels som både mental- och fysisk träning.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lavine
1/9/15, 2:38 PM
#10

Liksom ett par av er gjorde vi enkla saker som jag kallade skogsagility. Stå på stubbar, gå på stockar (och även sånt som mer liknade agililty, slalom mellan träd, hopp över trädstammar). Hösten 2012 gick jag med på några balanspromenader som anordnades av ett kursställe. Där fick hundarna testa gallertrappor, gå balansgång på räcken till blomplanteringar, avsatser och allt möjligt som fanns i stan. Strax därpå läste jag om dogparkour och insåg att det till stora delar var det vi hade gjort. :-)

taylor__lambert
1/9/15, 8:06 PM
#11

Intressant, många verkar ha börjat med parkour med anknytning till Agilityn, ingenting jag tänkt på som kanske skulle kunnat funka för min hund faktiskt men det kanske det skulle gjort. Mycket intressant att höra om detta 🙂 Hoppas det finns några som har gjort det av andra anledningar.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Frida B
1/10/15, 4:08 PM
#12

Jag började med det för typ 8-9 år sedan, när jag började passa Bernhard. Jag var typ 10 år gammal då, och redan då älskade jag att träna hund. Så jag lärde honom hoppa upp på stenar, lärde honom att ställa tassarna mot väggar, hoppa över stockar osv. Det var inte förrän något år sedan jag hörde talas om att det fanns ett ord på vad jag höll på med… :p Nu gör även jag det i samband med agility, passar på att träna handling. Runt träd, hoppa upp på stenar (de stenar jag visar, inte vilken som helst), övar att balansera högt upp osv :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

fridarebecka
1/11/15, 2:51 PM
#13

Vi började ganska direkt efter att vi fått Trassel i April, då var han bara 7 månader och då fick han bara hoppa upp på låga saker och balansera, inget mer avancerat än så 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: