Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 467 ggr
taylor__lambert
2014-12-29 23:42

Man ska aldrig säga aldrig

Vi har en hund i vårat område, vad han är för ras vette katten, blandras av något slag ser ut som en svart BC. 

Hunden iallafall har alltid haft lydnad, superbra lydnad, håller sig undan ifrån folk och har alltid fått gå lös, håller sig helst till sina ägare. Underbar personlighet har han också. Han har fått gått lös i ca 10 års tid och ingenting har hänt.

MEN det finns en anledning till att hundar ska hållas kopplade, det är för att oavsett vilken lydnad hunden har, oavsett hur länge den gått lös så ska man aldrig säga "det där skulle min hund aldrig göra" för hundar är hundar och man vet aldrig när de kan få för sig något.

En dag hände något, en äldre man var ute med sina tre Corgis, alla tre var kopplade. Denna hund jag pratade om som varit lös hela sitt liv fick av någon anledning fnatt, drog i väg i all världens fart och hoppade på en av Corgisarna och bet den över ryggen.

Corgisen överlevde men jag tror att den fick svåra skador och ägarna nu tagit bort den då jag numera inte ser den hunden ute med den äldre mannen och sina andra två Corgisar.

Hunden som gick lös får nu aldrig mera gå lös, ägarna vågar inte låta något sådant hända igen även om detta var en enstaka händelse som de aldrig trodde skulle hända. Hunden fick även gå ett L-test och klarade det utan problem. De låter heller inte sin andra hund gå lös som de nyligen skaffat och de försöker säga åt folk i området att koppla hundarna, men det är ingen som tar till sig.

Med detta kommer även ett budskap, man ska aldrig säga aldrig om sin hund. Hundar är hundar och de kan få för sig saker ibland. Håll därför hunden kopplad, för allas trevnad och säkerhet.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Cahira
2014-12-30 04:50
#1

Det är tråkigt när "olyckan" är framme. 😕

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Dumpuck
2015-01-02 14:04
#2

Det där tycker jag är en spännande sak, är väldigt många som anser sig ha 100% koll på sina hundar. De är så snälla och lydiga, men de vill aldrig förstå att sådant här kan hända även den allra lydigaste.
Därför brukar jag också backa undan ifrån sådana hundägare, de vet uppenbarligen inte vad de har bredvid sig. Det är en hund, ett djur med starka instinkter och ingen robot.

Upp till toppen
Annons: