Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 395 ggr
taylor__lambert
12/29/14, 11:33 PM

Don't blame the dog - Skyll inte på hunden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

En del kanske har sett denna på Stockholms hundmässa eller på MyDog eller någon annanstans.

Jag tycker den är bra och att det är något vi alla bör följa efter då det faktiskt är 12 (11 då en av dom upprepas) råd som dom ger ut.

  • Pick up the litter - Plocka upp efter hunden.

Kanske många inte tycker är ett problem men har folk sina hundar lösa ser dom inte vart hunden gör ifrån sig eller så drar hunden in i ett en stor buske och ägaren är för lat att plocka upp.

  • Keep you dog on a lead - Håll hunden kopplad.

Inte heller så svår, respektera andra och håll hunden kopplad, använd sunt förnuft.

  • No barking dogs - Inga skällande hundar.

Jag kan hålla med om att det kan vara jobbigt med skällande hundar, min hund skäller enormt om andra hundar tränar och han inte får det, men i de flesta fall lyckas jag få tyst på honom. Jag tror detta är mera för hundar som sitter hemma och skäller dock!

  • No hunting - Ingen jakt

Hundar ska inte få jaga hej vilt, ha därför hunden kopplad så det inte händer, man ska aldrig säga aldrig. Hundar ska endast jaga under jaktsäsong och du som ägare ska då ha jaktlicens.

  • Travel with your dog - Resa med din hund

Alla vet vi ju att folk har allergier som ska respekteras, sitt därför alltid på djurtillåtna platser. Självklart gäller inte detta blindhundar.

  • Insure your dog - försäkra din hund

Försäkring är bra när olyckan är framme, den gör så att du kan få lägre veterinär kostnader om summan överstiger självrisken.

  • Show respect towards other dogs - Visa respekt mot andra hundar

Alla hundar gillar inte alla, respektera då när en ägare säger "nej, de får inte hälsa". Hunden kan ha genomgått något traumatiskt som gör att den upplever andra hundar och människor obehagliga, eller så är det en individ som inte gillar när det blir för mycket.

  • Show respect towards other people - Visa respekt emot andra människor

Många är rädda för hundar, en del pga en traumatisk upplevelse, andra av helt oförklarliga anledningar. Respektera detta genom att hålla din hund kopplad vid situationer där det finns mycket folk och vid bostadsområden.

  • Don't expose your dog to fireworks - Introducera inte hundar för fyrverkerier

Detta vet ju många redan. Hundar är känsliga, en del mer än andra. Försök därför att inte utsätta hunden för fyrverkerier.

  • Insure your dog - Försäkra din hund

Samma som förra

  • Dog owner registration - Registrera din hund

Att registrera sin hund är bra, inte bara för att det bevisar att det är du som ägare, men skulle hunden springa bort och någon hittar den kan personen lämna in den till polisen och då hittar man snabbt ägaren och ni kan fort återförenas tillsammans. 

  • Never leave your dog unattended outside a shop -  lämna aldrig hunden utanför affärer utan uppsikt

Hunden kan i denna situation känna sig övergiven och rädd och det kan i sin tur bli fel, hunden kan reagera på fel sätt och skada någon eller sig själv. Hunden kan även bli tagen av någon idiot.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Annons:
Saffran0Spice
12/30/14, 1:11 PM
#1

Denna information finns även på SKK's hemsida!
Ett häfte alla hundägare borde ha i bakfickan👍

Upp till toppen
Annons: